داکت اسپلیت

داکت اسپلیت - 1

داکت اسپلیت چیست؟

با رشد ساخت و ساز در شهرها و همچنین رشد تکنولوژی، سیستم‌های جدیدی برای تهویه مطبوع ساختمان‌ها طراحی شده که از جدیدترین آن‌ها می‌توان به داکت اسپلیت اشاره کرد. داکت اسپلیت مانند کولر گازی کانالی نوعی سیستم تهویه مطبوع دو تکه است و ساختمان آن هم مانند اسپلیت دیواری از یک یونیت داخلی (هواساز) و یک یونیت...

داکت اسپلیت - 1

داکت اسپلیت چیست؟

با رشد ساخت و ساز در شهرها و همچنین رشد تکنولوژی، سیستم‌های جدیدی برای تهویه مطبوع ساختمان‌ها طراحی شده که از جدیدترین آن‌ها می‌توان به داکت اسپلیت اشاره کرد. داکت اسپلیت مانند کولر گازی کانالی نوعی سیستم تهویه مطبوع دو تکه است و ساختمان آن هم مانند اسپلیت دیواری از یک یونیت داخلی (هواساز) و یک یونیت خارجی (کندانسور + کمپرسور) تشکیل شده و توسط لوله‌های مسی به یکدیگر متصل می‌شوند. یونیت خارجی وظیفه خنک کردن مبرد و یونیت داخلی وظیفه هوادهی را بر عهده دارند که در این سیستم هوای داخل محیط در یک سیکل بسته وارد هواساز داخلی شده و بعد از خنک شدن مجددا به محیط باز می‌گردد (هواساز باید داخل محیط نصب شود). در سیستم داکت اسپلیت تمامی اجزا در داخل ساختمان به شکل پنهان و خارج دید قرار می‌گیرد و معمولا در فضای سقف جای‌گذاری شده و کندانسور(چگالنده) خارج از فضای داخلی ساختمان نصب می‌شود. در واقع در فضای داخلی ساختمان فقط دریچه‌های هوا و سیستم پنل برای تنظیمات مربوطه مشاهده می‌شود و فشار لازم برای هدایت هوای مطبوع را از طریق کانال‌ها فراهم می‌کند. داکت اسپلیت‌ها در دو نوع معمولی و اینورتر عرضه می‌شوند که نوع اینورتر صدا و نویز کمتر، عمر بیشتر و راندمان بالاتری دارد. در واقع مدل اینورتر با دور متغییری که دارد با افزایش یا کاهش دما با تغییر در دور دستگاه، مصرف انرژی را کاهش می دهد.

داکت اسپلیت - 2

یونیت داخلی داکت اسپلیت درست به مانند فن کویل، هوای محیط را توسط دریچه مکش جذب کرده و سپس هوای دریافتی را در مجاورت لوله های سرد یا گرم قرار می دهد و پس از آن پرتاب می کند. لازم به ذکر است که اگر بخواهیم سیکل گردش دما در این سیستم درست باشد، باید برای دریچه مخصوص مکش به صورت اختصاصی کانال کشی انجام شود.

نکته بسیار مهم: تعبیه دریچه مکش در داکت اسپلیت یک مورد بسیار حیاتی است. بهترین مکان برای نصب دریچه مکش بسته به نوع استفاده می تواند در دورترین نقطه و یا زیر سقف باشد. در صورتی که امکان نصب دریچه در دورترین نقطه وجود نداشته باشد می توان مسیر مکش را در سقف با کانال کشی تعبیه کرد.

مزایای داکت اسپلیت

  •          نصب به صورت توکار
  •          زیبایی فضا نسبت به اسپلیت های پنلی
  •          مخفی بودن کانال ها، لوله کشی و تمام ملزومات مکانیکی
  •          دارای ظرفیت بالاتر و پوشش دهی بیشتر مناطق
  •          گرمایش سیستم توسط آب گرم و کویل
  •          کاهش مصرف برق در حالت گرمایش
  •          تهویه سراسری در تمام فضا
  •          کاهش مصرف لوله کشی نسبت به کولرهای گازی معمولی
  •          می توان با تعبیه یک فیلتر مناسب جلوی دریچه مکش علاوه بر تهویه کاملا مطبوع، یک سیستم تصفیه تمام عیار هم داشته باشیم.

داکت اسپلیت - 3

تفاوت اسپلیت و داکت اسپلیت

داکت به واسطه کانال کشی و مخفی بودن زیر سقف های کاذب، ایرادات بصری و نمایان بودن پنل کولر های گازی را نداشته و به خوبی می توان تمام تغییرات معماری و دکوراسیون لازم را در سقف هر ساختمانی لحاظ نمود. در واقع با وجود سیستم داکت اسپلیت دست معمار یا طراح برای تغییرات معمارانه و دکوراسیون باز است. در صورتی که پنل اسپلیت های دیواری روی دیوار نصب شده و روکار می باشند. به همین دلیل پنل های کولر گازی در معرض دید هستند.

داکت اسپلیت - 4

از دیگر مزیت های داکت اسپلیت می توان به یکپارچه کردن دمای کلی یک فضای بزرگ اشاره کرد. همچنین داکت می تواند این دمای یکپارچه را در ظرفیت بالاتری نسبت به کولرهای گازی پرتاب کند. در صورتی که این پرتاب باد توسط پنل کولر گازی به صورت یکپارچه نیست. پس کولر گازی معمولی برای بعضی فضاها و کاربری ها مناسب می باشد.

با این حال داکت اسپلیت یک سیستم پرمصرف نسبت به اسپلیت های معمولی محسوب شده و برای فضاهای بزرگ یا کاربری های متمرکز توصیه می گردد. بر خلاف کولرهای گازی معمولی که شما باید در فضا (نشیمن و اتاق خواب ها) چند اواپراتور برای سرمایش یا گرمایش نصب کنید، در داکت اسپلیت تعداد اواپراتور به یک عدد کاهش یافته و برودت سیستم توسط کانال ها تهویه مطبوع را به همه فضا منتقل می کند.

شیوه های اشتباه نصب داکت در ایران

به طور کلی در تمام دنیا داکت اسپلیت سرد و گرم در هر دو حالت با گاز فریون و توسط دو سیستم پیش فرض هیت پمپ heat pump (برای گرمایش) و فرایند تبرید (برای سرمایش) مورد استفاده قرار می گیرند. اما متاسفانه در ایران فقط یک داکت اسپلیت سرد معمولی در پروژه ها تهیه شده و برای گرمایش آن یک کویل آب گرم به داکت نصب می گردد. روش غلطی که بازدهی سرمایش در فصول گرم را تا 35 درصد کاهش و مصرف برق را تا 50 درصد افزایش می دهد.

داکت اسپلیت - 5

نکته: نصب کویل در داکت یک اقدام شخصی و خودساخته توسط نصابان ایرانی است که به واسطه افزایش مصرف توصیه نمی شود.

نکته بسیار مهم درباره وکیوم لوله ها در هنگام نصب داکت اسپلیت

داکت اسپلیت - 6

نکته 1: در هنگام تمامی دستگاه هایی که با گاز مبرد کار می کنند، وکیوم کردن لوله های سیستم تهویه الزامی است. بدون وکیوم اجازه نصب به نصاب ندهید.

نکته 2: وکیوم هوای داخل لوله ها را به طور کامل تخلیه می کند تا یک فضای خلاء را در داخل لوله ها ایجاد نموده و فقط باید گاز فریون لوله ها را اشباع کند.

نکته 3: وکیوم سیستم توسط گاز فریون بی تاثیر است. در هنگام نصب توجه داشته باشید که نصاب سیستم را با فشار گاز فریون وکیوم نکند.

نکته 4: تنها در صورتی سیستم تهویه مطبوع شما نیاز به تزریق گاز دارد که لوله های سیستم دچار نشتی یا آسیب شده و گاز در یک سیستم بسته در جریان نباشد. در غیر این صورت هیچ نیازی به شارژ گاز در هیچ سیستم تهویه مطبوع نیست.

نکته 5: سرویس سیستم داکت اسپلیت و کنترل کوندانسور و اواپراتور توصیه می شود.

درباره کاربری و الزامات نصب داکت اسپلیت

- کانال کشی داکت یک پروسه اجرایی بسیار حساس بوده و می بایست کل فضا توسط متخصصین آنالیز شود.

- داکت اسپلیت برای فضایی با کاربری بالا مناسب می باشد. مثال: فضاهای اداری، تجاری، درمانی و ...

- دمپر (دریچه موتوردار) را می توان برای خروجی هر کانال تعبیه نمود. دمپرها برای ایجاد دمای آسایش در هر فضا تعبیه شده و نسبت به تنظیمات اعمال شده ترموستات باز و بسته می شوند.

- امروزه اکثر داکت اسپلیت ها دارای ترموستات قابل برنامه ریزی می باشند. فقط ممکن است در برخی مدل ها از ترموستات معمولی استفاده شده باشد.

داکت اسپلیت - 9

ترموستات داکت اسپلیت

ترموستات داکت اسپلیت با ترموستات معمولی در کنترل و مدیریت بهتر سیستم با هم فرق دارند.اما بهتر است از ترموستات داکت اسپلیت و ترموستات محیطی به طور موازی استفاده کنیم تا بازدهی سیستم افزایش و مصرف برق کاهش یابد.

نکاتی دربارره تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

در چه حالتی سیستم تهویه مطبوع باد خُنک را به خوبی پرتاب می کند؟

بهتر است در هنگام روشن کردن سیستم در فصول سرد، سرعت دستگاه را روی حداقل تنظیم شود. دلیل این کار، دادن فرصت کافی برای سرد شدن کویل اواپراتور است.

تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان

عملکرد سیستم در فصل زمستان دقیقا عکس فصل گرما می باشد. در این حالت سیستم گاز سرد تولید نمی کند و فن کندانسور فقط گرمای حاصل از لوله های مسی را به سمت اواپراتور هدایت می کند. همچنین باید توجه داشت که سرویس سیستم پیش از شروع فصل زمستان توصیه می گردد.

نکاتی در مورد سرویس داکت اسپلیت

به خاطر داشته باشید که سرویس داکت اسپلیت شامل چند مورد مهم اعم از شستشوی کندانسور، اواپراتور، چک کردن لوله ها، اتصالات، کویل سیستم و ... می باشد.

نکات مهم در مورد کاهش مصرف برق داکت اسپلیت

به دریچه مکش و محل تعبیه آن باید توجه شود.

به محل نصب جای ترموستات باید توجه شود. ترموستات باید در معرض غیرمستقیم جریان هوا تعبیه شود، نه در دورترین و نه در نزدیک ترین نقطه. (به عنوان مثال راهرو یا TV Room)

انتخاب دمای درست برای ترموستات.

نصب ترموستات در ارتفاع مناسب. (در ارتفاع کلیدها روشن و خاموش، مثلا در ارتفاع 1.10)

در مورد داکت اسپلیت و مصرف برق آن باید عنوان داشت که عوامل زیادی مانند: انتخاب دستگاه، محاسبه و بررسی متراژ و کاربری ساختمان، نوع گاز مبرد، و انتخاب برند و کیفیت اواپراتور و کندانسور بسیار تاثیرگذار می باشد.

داکت اسپلیت - 7

حُسن ختام مطلب

کولر گازی و داکت اسپلیت یکی از بی دردسر ترین و بهترین دستگاه های تهویه مطبوع به شمار می رود. این دستگاه دارای بازدهی بالا، کیفیت مناسب و آسایش در تمام فصول سال (به شرط سرد و گرم بودن) را برای هر مشتری به ارمغان می آورد. اما باید توجه داشت که دوام و طول عمر بالای هر سیستم به نصاب داکت اسپلیت بستگی دارد. لذا انتخاب ظرفیت مورد نظر (با مشاور فروش)، وکیوم صحیح دستگاه و بررسی محل و نحوه نصب کندانسور و اواپراتور توسط نصاب بسیار حائز اهمیت است. 

راهنمای خرید و انتخاب داکت اسپلیت

شما در این قسمت می توانید مشخصات فنی، تصاویر، لیست قیمت و اطلاعات فروش انواع مدل های مختلف داکت اسپلیت های سرمایشی و گرمایشی، تک فاز و سه فاز، اینورتر و معمولی در ظرفیت و تن برودتی مختلف را مشاهده و مقایسه و خرید نمایید. داکت اسپلیت یکی از رایجترین سیستم های تهویه مطبوع در سطح جهان بوده و امروزه بطور گسترده ای مورد توجه سازندگان واحد های مسکونی و اداری می باشد، همچنین این سیستم جزء اقتصادی ترین و به صرفه ترین سیستم های تهویه مطبوع موجود می باشد. داکت اسپلیت همانند اسپلیت دیواری از یک یونیت داخلی در سقف کاذب قرار گرفته و پوشیده می باشند و یک یونیت خارجی کندانسور تشکیل شده است که توسط لوله های مسی به یکدیگر متصل می گردند. یونیت داخلی بوسیله کانال های مخصوص هوای سرد و گرم را به فضاهای مستقل انتقال می دهد. سیستم گرمایش در داکت اسپلیت ها می تواند از کویل آبگرم که توسط موتور خانه یا پکیج گرمایشی آبگرم را دریافت میکند استفاده کند. از دیگر ویژگی های داکت اسپلیت فضای کمتر اشغال شده بدلیل نصب در سقف می باشد.

از فاکتور های مهم در داکت اسپلیت ها میزان مصرف انرژی آنهاست که با استفاده از برچسب انرژی می توانید راندمان دستگاه را با توجه به انرژی مصرفی مشخص کنید. کمپرسور اینورتر و معمولی تاثیر مستقیم بر مصرف انرژی دستگاه دارد.

اطلاعات فنی دیگر را می توانید از جدول مشخصات فنی محصولات در یافت کنید.همچنین برند های مختلف تکنولوژی های اختصاصی خود را در مدل های روز به بازار عرضه می کنند که مقایسه این ویژگی ها در انتخاب شما می تواند تاثیر گذار باشد. کلیه دستگاه های داکت اسپلیت در وب سایت تخصصی تاسیسات، تنها با گارانتی و خدمات پس از فروش نمایندگان رسمی و اصلی عرضه می شوند و دارای گارانتی کمپرسور وگارانتی قطعات ( همه موارد طبق دستورالعمل شرکت اصلی ) می باشند.

بیشتر کمتر
فیلترهای فعال
نمایش 1 تا 11 از 11 مورد