پمپ استخر

پمپ استخر

به طور خلاصه پمپ استخر یکی از ملزومات اصلی سیرکولاسیون و سیستم تصفیه می باشد که در استخرهای خانگی ،عمومی و ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد.وبسایت تخصصی تاسیسات به عنوان یکی از مراجع جامع تخصصی و مشاور فروش محصولات آبرسانی، به بررسی پمپ استخر و لوازم جانبی آنها پرداخته است. در ادامه با ویژگی های پمپ استخری بیشتر آشنا می شویم.

وظایف اجزای پمپ چیست؟

بدنه پمپ (Housing)

بدنه یا هوزینگ (Housing)، به محفظه یا پوسته...

پمپ استخر

به طور خلاصه پمپ استخر یکی از ملزومات اصلی سیرکولاسیون و سیستم تصفیه می باشد که در استخرهای خانگی ،عمومی و ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد.وبسایت تخصصی تاسیسات به عنوان یکی از مراجع جامع تخصصی و مشاور فروش محصولات آبرسانی، به بررسی پمپ استخر و لوازم جانبی آنها پرداخته است. در ادامه با ویژگی های پمپ استخری بیشتر آشنا می شویم.

وظایف اجزای پمپ چیست؟

بدنه پمپ (Housing)

بدنه یا هوزینگ (Housing)، به محفظه یا پوسته پمپ گفته می شود که وظیفه نگهداری از اجزای پمپ را بر عهده دارد. هوزینگ پمپ های استخر از جنس پلی اتیلن یا پلی پروپلین ساخته می شوند تا در برابر نور خورشید مقاومت کرده و از تولید جلبک جلوگیری کند. به طور کلی بدنه های ساخته شده از پلیمرهای پلاستیکی جهت ساخت هوزینگ های ضدجبلک به کار می روند. همچنین بدنه پمپ های استخر از جنس پلی اتیلن یا پلی پروپلین در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم می باشند.

بدنه پمپ

سیل مکانیکی

قطعه ای که با متریال های مختلف ساخته شده و در برابر دمای حرارتی بالا مقاوم می باشد. سیل مکانیکی پایدارکننده شفت پمپ می باشد که بین پروانه و دینام تعبیه شده و محدوده مرطوب پروانه و خشک دینام را تفکیک می کند. همچنین سیل مکانیکی حکم عایق ضدرطوبت بین دینام و پروانه را دارد.

سیل مکانیکی

سیل های مکانیکی با چه متریالی ساخته می شوند؟

استیل ضدزنگ 304 یا 316: ورق استیل ضد زنگ جزء رایج ترین متریال های موجود برای تجهیزات تاسیساتی است که در انواع مختلف با کدهای تخصصی تولید می شوند. دلیل استفاده از این استیل، مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت است. همچنین بسیاری از استیل های ضد زنگ (استنلس استیل) دارای قابلیت جوشکاری و فرم دهی خوبی می باشند. برای ساخت قسمت فنری سیل های مکانیکی از استیل 304 یا 316 استفاده می کنند. شایان به ذکر است که خواص مکانیکی هردو تقریبا مشابه بوده، اما تفاوت اصلی استیل 304 و 316 در گرید آن می باشد که استیل 316 حاوی نیکل و مولیبدن بیشتری است. لذا مقاوت این استیل در برابر خوردگی و رطوبت به مراتب بیشتر از استیل 304 می باشد. فولاد ضدزنگ 316 در فضاهایی که از مواد شیمیایی پردازش شده و محیط های حاوی نمک (سواحل یا محدوده های مرطوبی که دارای آب شور است) استفاده می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه بیشتر با سیل های مکانیکی و متریال های ساخت آن آشنا می شویم...

- سیلیکون کاربید: گزینه مناسب برای پمپ با دور متغیر. سیل مکانیکی با جنس سیلیکون کاربید مقاومت مناسبی در برابر خوردگی، سایش و مواد شیمیایی دارد. انتخاب مناسب برای دستگاه های تصفیه ازن زن و کلرزن نمکی.

- کربن-گرافیک: این متریال مقاومت بالایی در برابر حرارت، خوردگی و مواد شیمیایی دارد. برای استخرهایی که از دستگاه کلرزن یا کلرزن نمکی استفاده می کنند، گزینه مناسبی می باشد.

- پلاستیک-گرافیک: این سیل مکانیکی برای استخرهایی که دارای سیستم تصفیه کلرزن نمکی و ازن زن هستند، پیشنهاد نمی شود.



پروانه پمپ

پروانه عامل به گردش درآوردن آب می باشد که از یک قاب پیرامونی و چند تیغه تشکیل شده است. قدرت مکش پمپ به عواملی مانند طراحی و متریال پروانه بستگی دارد. معمولا جنس پروانه پمپ استخر از نوریل (NORYL:آلیاژ پیشرفته پلاستیکی) ساخته می شود.

پروانه پمپ

دیفیوزر

یا همان محافظ پمپ که یک حلقه با کانال های مختلف بوده و در پروانه قرار میگیرد. دیفیوزر از آسیب پروانه در فشارهای بالا محافظت کرده و از ایجاد خودرگی یا کاویتاسیون جلوگیری می کند.

دیفیوزر


نکاتی درباره پدیده کاویتاسیون

کاویتاسیون یک پدیده مضر است که حاصل از فشار مطلق در ورودی پمپ بوده که مایع را به بخار تبدیل می کند. در این حالت به دلیل فشار درون پمپ، مایع بخار شده و حباب های بخار همراه جریان سیال با عبور از پروانه پمپ و قرار گرفتن در فشار بالا در اثر چرخش پروانه منفجر می شوند. انفجار حباب ها نه تنها صدا و ارتعاشات زیادی تولید می کنند، بلکه باعث کاهش بازدهی و آسیب رساندن جدی به اجزای داخل پمپ و خوردگی در پروانه و بدنه می شود. لازم به ذکر است که پدیده کاویتاسیون علاوه بر تبخیر سیال پمپ شونده، می تواند با مکش هوا هم ایجاد گردد.

کاویتاسیون


استرینر (مخزن صافی پمپ)

استرینر یا همان سبد صافی، پمپ را از آلودگی های موجود حفظ می کند. با این حال هر سبد استرینر باید به طور مرتب تمیز شود تا مانع عملکرد مطمئن پمپ نشود. 

استرینر (مخزن صافی پمپ)

موارد مهم تاثیرگذار در انتخاب پمپ

تجربه کاربران، انتظارات از طول عمر پمپ، وظیفه متناوب ، پمپاژ مایعات خطرناک و سمی، وضعیت مایع، سطح مکش و شرایط نگهداری در انتخاب پمپ موثرند. در خرید پمپ استخر عدم مشاوره صحیح از کارشناسان مربوطه منجر به از بین رفتن روند عملکرد استخر اعم از تصفیه، گندزدایی و کاهش عمر ملزومات استخر می گردد. وبسایت تخصصی تاسیسات، مرجع جامع بررسی و فروش انواع پمپ های استخر با صدور گارانتی رسمی و مشاوره رایگان شما را در انتخاب محصولات راهنمایی می نماید.

خرید پمپ

بیشتر کمتر
نمایش 1 تا 20 از 258 مورد