جت هیتر

انواع جت هیتر

جت هیتر چیست؟

جت هیتر یا هیتر موشکی (در اصطلاح عامیانه)، نوعی بخاری صنعتی است که در گلخانه‌، مرغداری، سوله و سالن‌های بزرگ صنعتی کاربرد دارد. شما می‌توانید بسته به نوع و متراژ محیط از جت هیتر گازوئیلی، گازی یا دوگانه سوز استفاده کنید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، جت‌هیترها بر اساس مولفه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه بر اساس سوخت مصرفی آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. از مهم‌ترین نکات در...

انواع جت هیتر

جت هیتر چیست؟

جت هیتر یا هیتر موشکی (در اصطلاح عامیانه)، نوعی بخاری صنعتی است که در گلخانه‌، مرغداری، سوله و سالن‌های بزرگ صنعتی کاربرد دارد. شما می‌توانید بسته به نوع و متراژ محیط از جت هیتر گازوئیلی، گازی یا دوگانه سوز استفاده کنید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، جت‌هیترها بر اساس مولفه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه بر اساس سوخت مصرفی آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. از مهم‌ترین نکات در انتخاب و خرید جت هیتر، می‌توان به توان دستگاه (بر حسب کیلوکالری) یا مساحت (بر حسب متر مربع) اشاره کرد. همچنین باید به سوخت مورد نیاز دستگاه (گاز، گازوئیل، گاز مایع، برق و ...) و در دسترس بودن آن را هم در نظر گرفت. تنوع بالا خصوصا در تعداد موتور (تک موتور، دو موتور و بدون موتور) و همچنین نوع فضایی که قصد تامین گرمایش آن را دارید (گلخانه، مرغداری، کارگاه صنعتی، کارگاه ساختمانی و ...)، همه مواردی هستند که باید در انتخاب یک دستگاه مناسب مورد توجه قرار گیرند.

جت هیتر

جت هیتر برقی:

همانطور که از نام دستگاه پیداست، در این نوع جت هیتر برق به عنوان منبع انرژی اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد آن هم به این شکل است که ابتدا المنت‌های داخلی شروع به گرم شده کرده و سپس با این فرآیند گرما تولید می‌شود. از طریق فن‌های قرار گرفته در دستگاه هوای سرد محیط را وارد دستگاه کرده و با عبور دادن از بین المنت‌های گرم شده، این هوا تبدیل به گرما شده و به محیط منتقل می‌شود. با وجود استفاده از سوخت غیر فسیلی در این فرآیند، هوای تولید شده پاک و فاقد آلاینده‌های محیطی است. اما بزرگ‌ترین ایراد این نوع از جت هیترها مصرف بالای برق آن‌هاست. با توجه به توان حرارتی جت هیترهای برقی، مهمترین کاربرد آن، کانکس و فضاهای کوچک است.

جت هیتر

انواع جت هیتر برقی

جت هیتر گازوئیلی:

جت هیترهای گازوئیل‌سوز عملکردی مثل جت هیترهای برقی دارند با این تفاوت که بجای برق از گازوئیل به‌عنوان عامل تولید انرژی اولیه استفاده می‌شود. فرآیند تولید گرما هم به اینصورت است که ابتدا با سوختن گازوئیل کوره گرم می‌شود و بعد از گرم شدن آن، هوای سرد محیط از طریق فن پشتی وارد دستگاه می‌شود. هوای داخل شده با عبور کردن از کنار گرمای ایجاد شده تبدیل به هوای گرم شده و سپس محیط اطراف را گرم خواهد کرد. یکی از نکات مهم در جت هیترهای گازوئیلی در فضاهایی مثل پرورش قارچ، صنایع غذایی، دام و طیور و فعالیت‌هایی از این دست استفاده از مدل‌های دودکش‌دار است؛ دلیل این موضوع هم انتشار گازهای حاصل از سوختن گازوئیل است که در محیط‌‌هایی با تهویه نامناسب، باعث بروز مشکل خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا در فضاهایی که تهویه مناسبی دارند از جت هیتر گازوئیلی استفاده شود. جت هیتر گازوئیلی شامل لوازم جانبی از جمله پایه چرخ دار، باک، و اگزوز است.

جت هیتر

جت هیتر گازوئیلی

جت هیتر گازی:

در میان انواع جت هیتر، مدل‌های گازی از پرکابردترین تجهیزات گرمایشی کارگاهای صنعتی هستند که عملکردی بسیار مشابه مدل‌های گازوئیلی دارند. هدف از تولید این محصول، کاهش مصرف برق و بازدهی بسیار بالاتر در قیاس با سایر محصولات است. جت هیترهای گازی در دو نوع دودکش‌دار و بدون دودکش عرضه می شوند که هر کدام بسته به نوع و کاربری فضا شرایط متفاوتی دارند. در جت هیترهای گازی، گرما توسط شعله مستقیم تولید شده و دمای محیط را تا 40 الی 50 درجه سانتی‌گراد افزایش می دهد.

جت هیتر

جت هیتر دوگانه سوز:

جت هیترهای دوگانه‌سوز ترکیبی از موارد بالا هستند که برای بسیاری از فضاها و ساختمان‌ها کاربرد دارند و خصوصا برای مکان‌هایی با مشکل افت فشار، کمبود یا نبود گاز مواجه هستند انتخاب مناسبی خواهند بود. 

جت هیتر

در مجموع و در پاسخ به این سوال که کدام جت هیتر برای گرم کردن مراکز نگهداری دام، صیفی‌جات، مرغداری، گاوداری، گلخانه ها و یا پرورش قارچ مناسب است، باید بگوییم که برای گرم نگه‌داشتن مرغداری، دام و پرورش قارچ می توان از اکثر جت هیترها استفاده نمود. تفاوت کاربرد جت هیترها در چنین فضاهایی به مدل، ابعاد فضا، طول سالن و مهمتر از همه، تهویه بستگی دارد. به طور کلی خروجی آلایندگی و ورودی هوای تازه از مهم ترین عوامل عملکرد صحیح جت هیترها و سلامت فضا محسوب می شوند. به عنوان مثال اگر فضایی دارای فن و تهویه قدرتمند باشد، جت هیتر نیاز به کانال کشی یا لوله های خروجی ندارد. در سالن هایی که تهویه به صورت اصولی و استاندارد صورت میگیرد، هوای لازم طیور و پرورش دام تامین شده و جت هیتر (در برخی موارد خاص) نیاز به دودکش نخواهند داشت.

راهنمای خرید جت هیتر برای مرغداری یا پرورش دام:

خرید جت هیتر برای مرغداری یا پرورش دام و طیور هم ضوابط و شرایط مختص به خود را دارد. بعضی از مرغداری ها فقط جهت پرورش گوشت (یا به عبارت عامیانه گوشتی)، و برخی دیگر پرورش تخم مرغ ( مرغ تخم گذار) هستند. در اکثر مرغداری هایی که فقط تخم مرغ پرورش می دهند، نیاز آنها با جت هیتر بدون دودکش برطرف می شود. این مورد درباره مرغداری گوشتی هم صدق می کند. مگر در مواردی که تهویه سالن ضعیف باشد، یا متراژ سالن کم بوده و اکسیژن مورد نیاز تامین نگردد. در غیر این صورت باید از جت هیتر دودکش دار استفاده کنیم. در محیط هایی که پرورش دام و طیور صورت می گیرد (گاو، گوسفند، شترمرغ) می توان از جت هیترهای بدون دودکش استفاده نمود. مگر در موارد خاصی که تهویه فضا بسیار ضعیف باشد. در آن صورت باید جت هیتر دودکش دار تعبیه نمود. 

* در تهویه سالن‌های مرغداری یا پرورش انواع طیور مهم ترین عامل در انتخاب جت هیترها محسوب می شود. لذا در هنگام خرید باید توجه داشته باشید که کدام جت هیتر با چه ظرفیت حرارتی را انتخاب می کنید. همچنین نصب و تعبیه جت هیتر باید توسط متخصصین شرکت سازنده صورت گیرد تا مشکلی صورت نگیرد.

راهنمای خرید جت هیتر برای محیط‌های صنعتی:

در کارگاه ها یا سوله هایی که ساخت قطعات فلزی (مانند: تولیدکنندگان قطعات خودرو، کارگاه های تراشکاری، ریختگری و ...) صورت می گیرد، می توان از جت هیتر به عنوان سیستم گرمایشی استفاده نمود. اما باید جت هیتر دودکش دار نصب کنند. در کارگاه های ساختمانی از جت هیتر گاز مایع (مدل QG25) برای حرارت دادن به سقف های کشسان و خشک کردن متریال های مرطوب اعم از بتن ریزی یا سیمان کشی محیط های باز، مانند فونداسیون، دیوارها یا بام در فصل سرما بهره می برند. متریال های ساختمانی (مانند بتن و سیمان) به دلیل اینکه در فصول سرد سال دیرگیر بوده و چسبندگی کمی دارند، باید از جت هیتر گاز مایع برای تسریع تثبیت متریال بهره ببرند تا با مشکلات تغییر سازه یا عدم ثبات فرم روبرو نشوند. همچنین در بعضی از پروژه های ساختمانی که بتن ریزی صورت گرفته (به دلیل نبود گازکشی در ساختمان نیمه ساز) می توان از جت هیتر گازوئیلی برای خشک کردن بتن استفاده نمود. لازم به ذکر است که از جت هیتر نمی توان به عنوان سیستم گرمایشی کارگاه های ساختمانی برای کاربرها استفاده کرد.

در محیط های صنعتی مانند تولید نخ و ریسندگی، پرورش چوب یا چوب بُری و این قبیل کاربری ها به هیچ عنوان نمی توانند از جت هیتر استفاده کنند.سازمان استاندارد به دلیل خطر احتراق و آتش سوزی، نصب جت هیتر در چنین مکان هایی را به هیچ عنوان تایید نمی کند. لذا این گونه فعالیت ها اگر از جت هیتر برای گرمایش فضای خود استفاده کنند، در صورت بروز مشکل مسئولیت با خریدار خواهد بود. این مدل کاربری ها باید از کوره هوای گرم (کوره هوای گرم کانالی یا فن دار شعله ای) به عنوان سیستم گرمایش خود استفاده کنند.

* در فضاهایی کارگاهی یا صنعتی که کاربرهای انسانی دارد حتما باید از جت هیتر دودکش دار استفاده کرد.

مزایای جت هیتر

کارایی بالا و مصرف کم

امکان استفاده با ترموستات محیطی

راندمان بالای 99 درصد (بنا به متراژ پروژه)

نگهداری آسان و کم هزینه

امکان حمل آسان

شرکت های سازنده جت هیتر

بهترین جت هیترهای تولید داخلی که در بازار ایران موجود هستند، می توان به جت هیتر نیرو تهویه البرز، جت هیتر کولاک گستر یزد و جت هیتر نیرو تهویه الوند اشاره کرد.

بیشتر کمتر
نمایش 1 تا 20 از 62 مورد