سنجش و بهبود آب استخر

سنجش و بهبود آب استخر

همه چیز درباره سنجش و بهبود آب استخر و تجهیزات وابسته به آن

چشم انداز یک استخر درخشان و شفاف که عوامل حیاتی مربوط به نظافت را رعایت نموده، هیجان انگیز است. پاکسازی استخر مهم ترین عامل محرک چنین فضایی بوده که توسط چند عامل مهم به بهبود سنجش آب استخر می انجامد. امروزه سنجش و بهبود آب استخر توسط دستگاه های پیشرفته کنترل می شود. دستگاه کُلرزن، کُلرزن نمکی، دستگاه UV استخر،...

سنجش و بهبود آب استخر

همه چیز درباره سنجش و بهبود آب استخر و تجهیزات وابسته به آن

چشم انداز یک استخر درخشان و شفاف که عوامل حیاتی مربوط به نظافت را رعایت نموده، هیجان انگیز است. پاکسازی استخر مهم ترین عامل محرک چنین فضایی بوده که توسط چند عامل مهم به بهبود سنجش آب استخر می انجامد. امروزه سنجش و بهبود آب استخر توسط دستگاه های پیشرفته کنترل می شود. دستگاه کُلرزن، کُلرزن نمکی، دستگاه UV استخر، سیستم های مربوط به اُزون زن و کنترل آب در کاهش ممتد جلبلگ ها، حساسیت های پوستی و چشمی، و جلوگیری از بیماری های مربوط به ایجاد پاتوژن تاثیرگذارند. در ادامه با انواع دستگاه های گندزدایی  و عملکرد آنها آشنا می شویم. همچنین کلیه تجهیزات مربوط به سنجش و بهبود آب استخر شامل انواع کلرزن نمکی، کلرزن مایع، کلرزن قرصی، ph سنج، سختی گیر استخری، فلومتر و ... را می توانید در این بخش از وب سایت تخصصی تاسیسات مشاهده نمایید. 

کلر (حلال های ضدعفونی کننده)

کلر ماده ای ضدعفونی کننده است که به طور منظم و در قالب های متفاوت به آب استخر اضافه می گردد. به طور معمول کلرهای مورد استفاده در آب استخر در سه حالت مایع، قرص و پودر تهیه می شوند (البته در برخی مصارف تخصصی از کلر گازی هم استفاده می کنند). کلر از قدیمی ترین و متداول ترین ماده های مورد استفاده در گندزدایی استخر می باشد.

7 مورد قابل ذکر در مورد نگهداری کلرها و ترکیبات شیمیایی:

  • همیشه از دستورالعمل های ارائه شده توسط شرکت های سازنده و مشاوره فروشنده پیروی کنید.
  • مواد شیمیایی را در یک محل خشک، سرد و سایه دار نگهداری کنید.
  • هیچوقت انواع مختلف از کلر را مخلوط نکنید و به طور جداگانه به آب استخر اضافه کنید.
  • از تنفس بخار یا دود مواد شیمیایی اجتناب کنید.
  • مواد شیمیایی استخر را به اندازه 1 فصل تهیه نکنید. چون اثر آنها در مدت طولانی از بین می رود.
  • مطمئن شوید مواد شیمیایی خارج از دسترس کودکان قرار داشته باشد.

دستگاه های کلرزن (دوزینگ پمپ)

دستگاه های کلر زن (یا به عبارتی دیگر پمپ تزریق کلر استخر) وسیله ای کوچک و ساده برای انتقال مایع و مواد شیمیایی به استخر می باشند. یک دوزینگ پمپ وظیفه عبور جریانی متناوب و کنترل شده از مواد شیمیایی را بر عهده دارد تا میزان دقیق از کلر را به آب استخر اضافه کند. دستگاه پمپ تزریق استخر یکی از اولین ضرورت های استخر بدون آلایندگی و آلودگی های آب می باشد که باید برای استخر تعبیه گردد. شما هر چقدر هم حرفه ای باشید، نمی توانید اندازه دقیق اضافه کردن مواد شیمیایی را بدون دستگاه هوشمند به آب اضافه کنید. بوی نامطبوع کلر، حساسیت های پوستی، چشمی و ریوی به همراه مسموم کردن آب از مضرات استفاده نکردن از پمپ کلرزن (به همراه کنترل باکس استخر) می باشد.

شوک (کلرزنی در حد اشباع)

به اضافه کردن مقدار معینی از مواد شیمیایی به آب گفته شده که جهت از بین بردن آمونیاک و نیتروژن حاوی آلاینده های آلی به کار می رود. شوک یا همان کلرزنی در حد اشباع یکی از روش های نگهداری دوره ای آب به شمار می رود. در این فرایند، کلر مقدار پسماند موجود در آب را به دو تا چهار برابر متداول آن افزایش می دهد. شوک دادن به استخر به اضافه کردن ناگهانی مقدار زیادی کلر، پتاسیم مونو پرسولفات یا بُرم به آب استخر گفته می شود که برای از بین بردن باکتری ها، جلبلک ها و ترکیبات حاوی نیتروژن و آمونیاک انجام می گیرد.

تذکر مهم: در تمام استانداردهایی که برای اضافه کردن مواد شیمیایی به استخر وضع شده، تزریق مواد شیمیایی اعم از: کلر، برم، اسید، قلیا، ازن و ... به صورت مستقیم به آب مورد قبول واقع نمی شود. اضافه کردن مواد شیمیایی به آب به صورت مستقیم به آب استخر دارای عوارض و خطرات زیادی است که در ادامه نام می بریم:

1. هیچ گونه دقتی در میزان و اندازه تزریق مواد شیمیایی به آب به صورت دستی وجود ندارد.

2. اضافه کردن مواد شیمیایی به صورت دستی به تجمع آن در یک نقطه انجامیده و فرایند حل شدن آن در تمام آب را بسیار طولانی می کند.

3. آسیب دیدگی های فیزیکی و عروقی در این حالت بسیار زیاد می باشد.

4. استخر غیرقابل استفاده است.

در تنها موردی که می توان به صورت دستی به آب مواد شیمیایی افزود، برای ایجاد شوک به آب استخر می باشد. شوک زنی استخر  دارای اصولی و ضوابطی است که باید آنها را لحاظ نمود.

آیا استفاده از مواد شیمیایی برای استخر بی خطر است؟

اکثر استخرها نزدیک به 40 سال است که  به مواد شیمیایی مشابه تکیه کرده اند. با این حال وقتی این مواد شیمیایی دچار سوزش چشم ها یا حساسیت های پوستی شدند، تعجب نکنید. طبق تحقیقات و اثبات محققان، مواد شیمیایی استخر باعث افزایش آلرژی، آسم و در برخی موارد انواع سرطان می شوند.

سنجش PH آب استخر

تعیین سطح PH آب یکی از عوامل ضروری در سنجش و گندزدایی آب استخر به شمار رفته که عملکرد صحیح کلر را نشان می دهد. سنجش PH معیاری برای تعیین اسیدی یا بازی (قلیایی) بودن آب می باشد. میزان PH عددی بین صفر تا چهارده بوده، که عدد 7 PH خنثی است. هر چه مقدار PHکمتر از 7 باشد به معنای اسیدی بودن آب، و هر چه بیشتر از عدد 7 باشد به معنای بالا بودن خواص بازی آب می باشد. محدوده ایده آل PH آب استخرها و جکوزی ها بین عدد 7.4 تا 7.6 می باشد. باید توجه داشت که PH بین 7.2 تا 7.8 به عنوان بازه عددی حداقل تا حداکثر قابل قبول می باشد. این اعداد به هیچ عنوان تصادفی نیست. چون PH طبیعی چشم انسان تقریبا 7.4 است. تغییر PH آب به  بالا یا پایین تر از محدوده نامبرده موجب تورم چشم و ایجاد ناراحتی برای شناگران می شود. بنابراین تنظیم PH صحیح آب استخر و جکوزی برای حفظ سلامت شناگران و تامین شرایط مطبوع بسیار ضروری است.

تنظیم PH آب را چگونه انجام می دهند؟

  • آزمایش دستی
  • دستگاه آزمایش دیجیتالی

سنجش PH به روش دستی: در این روش شما از دو وسیله می توانید بهره ببرید. اولین روش سنجش کیفیت آب به وسیله یک کیت پلاستیکی و قطره چکان بوده، و روش دوم از طریق یک نوار تست و همراه داشتن بروشور توضیحات امکان پذیر می باشد.

دستگاه PH سنج دیجیتالی: اگر سنجش PH آب به شیوه دستی برایتان سخت است، دستگاه های سنجش دیجیتالی تست فرایند فوق را در کسری از ثانیه انجام می دهند. امروزه مدل های زیادی از دستگاه های سنجش دیجیتال در بازار وجود دارد.

مقایسه سنجش PH آب با سیستم دستی و دستگاه دیجیتال

سنجش PH آب به روش دستی سنجش PH آب با دستگاه های دیجیتال
ارزان بسیار گران تر
دقت بسیار کمتر به نسبت دیجیتال دقت بی نظیر
تهیه آن به شرط آگاهی از روش استفاده از آن ضروری است. دستگاه دیجیتال به مراتب سرمایه گذاری بهتری برای استخرتان است.
تشخیص دشوار آنالیز آب بر اساس الگوهای رنگی. کاربرد بسیار ساده، سریع و راحت.

جدول منتشر شده توسط انجمن حرفه ای کنترل آب استخر و اِسپا برای اضافه کردن مواد شیمیایی و سنجش آب
میزان کلر آزاد در آب بر حسب ppm 2.0 الی 4.0
کلر ترکیبی بر حسب ppm None.
میزان PH آب

بین 7.2 تا 7.8

(بازه ایده آل: بین 7.4 الی 7.6)

حدنصاب کلی قلیایی آب بر حسب ppm

 برای کلر مایع، هیپوکلریت و هیپو لیتیوم 80 الی 100
برای کلر گاز، دی‌کلر، تری‌کلر و ترکیبات بُرُم 100 الی 120
میزان سختی کلسیم بر حسب ppm 200 الی 400
میزان اسید سیانوریک بر حسب ppm 30 الی 50

در دنیا چه دستگاه هایی برای تصفیه گندزدایی آب استخر استفاده می شود؟

دستگاه های UV استخر

به طور قطع یکی از بهترین تصفیه کننده های آب های استخر توسط دستگاه های UV انجام می شود. دستگاه های ساطع کننده نور مارواء بنفش به منظور کاهش سطح شیمیایی و حذف محصولات جانبی کلر به کار می روند تا مدیریت کیفیت آب استخر تسهیل گردد. با استفاده از دستگاه UV استخر مصرف مواد شیمیایی بین 50 تا 70 درصد کاهش میابد. این دستگاه ها از طریق یونیزاسیون آب می توانند تا 95 درصد میکروبها، باکتری ها، ویروسهای و سایر آلودگی های آب استخر را از بین ببرند. دستگاه UV تکمیل کننده سیستم های گندزدایی قدیمی آب استخر مانند پمپ تزریق کلر می شوند.

به طور قطع دستگاه UV یکی از بهترین سیستم های گندزدایی استخر در دنیاست. طبق بررسی های موجود نسبت به تمام سیستم های گندزدایی، نصب، راه اندازی و نگهداری دستگاه های UV بسیار راحت تر از سیستم های دیگر می باشد. تصفیه و گندزدایی استخر توسط دستگاه UV به این صورت است که آب با گذر از کل سیستم تصفیه (پمپ استخر، فیلتر استخر، گرمکن و سایر تجهیزات مرتبط با آن) وارد یک محفظه شده و در معرض لامپ نور فرابنفش قرار می گیرد. به این ترتیب تمامی باکتری های موجود در آب در معرض این امواج از بین رفته، و اجازه رشد هیچگونه آلایندگی در آب را نمی دهد. به همین منظور ما با سیستمی طرفیم که در مسیر سیستم سیرکوله آب قرار گرفته و به طور مداوم در حال گندزدایی آب استخر می باشد. بخصوص زمانی که متوجه می شویم مصرف مواد شیمیایی تا حد زیادی کاهش یافته و از کاهش زیاد بوی بد کلر هم راحت شده ایم، به ارزش های این دستگاه پی می بریم.

بزرگترین عیب امواج فرابنفش برای ضدعفونی کردن آب این است که این امواج نقش واکنش پذیر دارند، نه پیش گیری کننده. لذا ضدعفونی شدن آب با استفاده از امواج فرابنفش، منوط به آن است که حداقل آب آلوده یک بار در سیستم لوله کشی استخر به گردش درآید و با عبور از اشعه UV ضدعفونی گردد.

ذکر این نکته مهم است که امواج فرابنفش دستگاه های UV نمی تواند مستقیما از رشد جلبلک ها در استخر جلوگیری کند و آنها را به طور مستقیم از بین ببرد. بنابراین حتما می بایست از مواد ضدعفونی کننده مانند کلر استفاده کرد تا فرایند تصفیه آب با دستگاه UV را تکمیل کند.

نتایج انقلابی ضدعفونی کننده آب توسط دستگاه های UV

فرایند سه گانه SpectraLight's باعث شکستن چرخه مواد شیمیایی می شود. استخرهایی که با سیستم های UV کار می کنند، 99.5 درصد پاتوژن هایی که ممکن است به آب استخر وارد شوند را نابود می سازند.

کلرزن نمکی

در ساده ترین تعریف کلرزن نمکی یکی از بهترین سیستم های گندزدایی آب استخر به شمار می رود که فرایند کلرزنی را با تولید کلرید سدیم (نمک) انجام می دهد. دستگاه های کلرزن نمکی دارای دو قسمت می باشند: سلول و تبدیل کننده قطعات نمک به محلول کلر. آب با گذر از روی سلول و سپس تیغه ها که از روتنیوم و ایریدیوم پوشش داده شده، فرایند کلرزنی را صورت می دهد. دستگاه کلرزن نمکی به وسیله کنترل باکس استخر کار می کنند. دستگاه کنترل باکس به اپراتور استخر اجازه می دهد تا تنظیمات لازم برای ایجاد ولتاژ مناسب برق و تنظیمات مربوط به میزان تولید کلر نمکی را ایجاد نماید. با توجه به مدل های بروز کلرزن نمکی و کنترل باکس های استخر، اتومایسون مجموعه کلرزنی استخر توسط نرم افزارهای ساده بر روی تلفن همراه یا تبلت بسیار ساده و راحت شده است.

درباره دستگاه اُزن زن

دستگاه اُزن زن وسیله ای است که طی فعل و انفعلات شیمیایی برای لجن زدایی آب استخر به کار می رود. اُزن گازی است که در آب حل شده و فرایند حاصل از آن منجر به کشته شدن میکرو ارگانیزم ها شده و پس از کشتن ارگانیزم ها، کلرامین ها را با اکسیداسیون تجزیه می کند. فرایند فوق بلافاصله در نقطه تزریق گاز اوزون به وقوع می پیوندد و سپس به عنوان ریمیکس جریان اصلی در سیستم ادامه میابد. یکی از مشکلات اُزن ناپایدار بودن آن است. ناپایداری ازن در استخرها بلافاصله با آلاینده ها واکنش نشان داده و آنها را تجزیه می کند. بنابراین مقدار ازنی که برای جلوگیری رشد جلبک بر روی جداره و کف استخرها باقی می ماند بسیار ناچیز خواهد بود. لذا به کار بردن ضدعفونی کننده هایی مانند کلر و بُرم برای جلوگیری از رشد جلبک ها و خزه ها ضروری است. با تمام این تفاسیر استفاده از دستگاه ازن زن، مقدار کمتری از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی مانند کلر را نسبت به دستگاه های UV کاهش می دهد. اصلی ترین مزیت دستگاه اُزن این است که PH آب خنثی بوده و تاثیر بسیار ناچیزی بر سایر عوامل موثر بر توازن شیمیایی آب بر جای می گذارد.

مقایسه دستگاه های سنجش و بهبود آب استخر مزیت مضرات
ادستگاه کلرزن استخر

قدمت زیاد.

ارزان ترین سیستم تصفیه استخر.

ماندگاری طولانی مدت در فرایند سیستم.

واکنش منفی کلر نسبت به لوسیون و تعریق بدن.

ایجاد عوارضی همچون:  قرمزی چشم، آسم، آلرژی، خشکی پوست، سوزش ریه و ...

ایجاد بوی بد کلر
سیستم های نگهداری آب شور

نگهداری کمتر نسبت به سیستم های کلرزنی.

کاهش اثرات مضر نسبت به کلر.

درجه بالای نرمی آب.

فراهم نکردن حداقل نیاز آب به کلر.

به خاطر وجود کم کلر، ضایعات گندزدایی در آب باقی می ماند.

مانند کلر نیاز به نگهداری مواد وجود دارد.

نمک باید به صورت دستی به آب اضافه گردد.
دستگاه کلرزن نمکی

سازگاری با فرایند ترکیب با کلر.

کاهش کلرامین موجود در آب.

ضریب بیشتر نرمی آب.

کاهش مواد معدنی و قلیایی.

کاهش کلر برای افراد حساس به مواد شیمیایی.

هزینه بالای اولیه.

نگهداری.

هزینه بالای تامین سلول های جایگزین.

آسیب رسانی به برخی تجهیزات فلزی.

ضرورت تامین برخی تجهیزات فولادی ضدزنگ.
دستگاه UV استخر

عملکرد ساده و سرعت بالا.

نیاز کم به مواد شیمیایی.

نبود مواد سمی به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی.

قابل اعتماد در خلق بهداشت ثانویه.

عدم بررسی سلول ها آب توسط UV.

رفع نشدن برخی عارضه های سلولی.

عدم انجام فرایند اکسید سازی آب.

عدم گندزدایی پیوسته آب.
دستگاه اُزن زن

سرعت عمل بالا.

عدم نیاز به کلر زیاد در زمان تصفیه.

عملکرد 100 برابری نسبت به کلرزنی.

درجه بالای نرمی آب.

به طور دائم نیازمند به کلر در آب.

تولید بخار گاز سمی در موتورخانه استخر.

گاز سمی حاصل، منجر به خوردگی و فرسودگی تجهیزات پلاستیکی می شود.

رشد جبلک بر روی جداره و دیوار.

عدم عملکرد دستگاه هنگام استفاده شناگران.

مصرف بیش از اندازه کلر در زمان خاموش بودن دستگاه.

فرایند گندزدایی فقط زمانی انجام می شود که کسی در استخر نباشد.

گزینه بهتری نسبت به دستگاه های تصفیه فوق وجود دارد؟

متخصصان همیشه در حال تکامل سیستم های تصفیه و دستگاه های گندزدایی هستند تا به بهترین پاسخگویی نیاز بشر برای داشتن یک استخر سالم و پاکیزه برسند. به همین دلیل شرکت Blue Lagoon در اقدامی بی نظیر دستگاهی تلفیقی ارائه داد که سیستم های تصفیه و گندزدایی را برای همیشه دستخوش تغییر قرار داده است. دستگاه یونیزاسیون آب به نام AOP Compact OZONE & UV_C با تلفیق سیستم ازن زن و دستگاه UV نیاز به کلرهای شیمیایی را نسبت به موارد دیگر به حداقل رسانده و باکتری های خطرناک را در مقیاس عظیمی از بین می برد.  با کلیک بر روی لینک زیر اطلاعات کاملی از دستگاه یونیزاسیون آب Compact OZONE & UV_C را برای شما منتشر کرده ایم.

همه  چیز درباره دستگاه‌های تصفیه استخر AOP Compact OZONE & UV_C Compact-لینک
بیشتر کمتر
نمایش 1 تا 20 از 58 مورد